Om du har blivit utsatt för bedrägeri
1. Polisanmäl händelsen. Du kan även anmäla incidenten till konsumentverket.
2. Kontakta vår kundservice för att få hjälp att gå vidare och spärra SIM-kort om du har blivit av med det. Vill du spärra ditt BankID kan din bank hjälpa dig med det.
Om du misstänker bedrägeri
Om du känner dig misstänksam mot kommunikation som är kopplad till våra tjänster, kontakta vår kundservice så tittar vi på det. Har du blivit uppringd av en säljare och vill säkerställa att det är en partner till Tre kan du se om företaget finns med i vår Lista över partners för telefonförsäljning.
Tänk på
1. Vi kommer aldrig att be dig om BankID-legitimering om det är vi som kontaktar dig.
2. Vi kommer aldrig be dig att använda din bankdosa eller internetbank om det är vi som kontaktar dig.
3. Om vi kontaktar dig så kommer det med sannolikhet vara pga att ditt abonnemang löper ut och vi vill ge dig ett trevligt erbjudande.
Vanligaste försöken till bedrägeri på hallon
1. Bluff-SMS med en förfalskad länk.
2. Person som ringer upp och utger sig för att komma från hallon.
3. Tecknar abonnemang i någon annans namn.
Virus på mobilen
Om du skulle misstänka att du har fått ett virus på mobilen så bör du testa att fabriksåterställa den för att förhoppningsvis bli av med viruset. Ibland kan det hjälpa. Tänk på att säkerhetskopiera mobilen innan du fabriksåterställer den, då allt innehåll på mobilen försvinner.
Var uppmärksam
Bedrägeriförsök kan nå dig på olika sätt, exempelvis i form av samtal, SMS, mejl eller sidor på internet. Vi rekommenderar dig att vara uppmärksam på följande när du nås av kommunikation:
- Stavfel eller märkligt utseende på utskicket
- Känsliga uppgifter som inloggningsuppgifter eller kortuppgifter efterfrågas
- Du blir ombedd att identifiera dig med BankID (detta görs bara när du kontaktar oss)
- Kommunikationen kommer från ett företag som vi inte arbetar med (vi listar våra partners för telefonförsäljning längre ner på den här sidan)
Detta kan du göra för att skydda dig
- Lägg på om någon ringer upp dig och ber dig använda e-legitimation
- Välj lösenord och koder som inte går att gissa sig till
- Uppdatera din mobil, surfplatta och dator så att de har de senaste säkerhetsuppdateringarna
- Lämna bara ut dina personliga uppgifter när det är nödvändiga
- Kontrollera kreditupplysningar och fakturor så att det är beställningar som du själv har gjort
- Skydda din telefon med lösenord
- Skydda ditt SIM-kort eller eSIM med PIN-kod
- Använd inte samma lösenord på flera platser
- Använd komplexa lösenord
- Dela inte ditt lösenord med någon annan
- Använd tvåfaktorsautentisering på de platser som erbjuder det
Om du inte vill bli kontaktad
Din integritet är viktig för oss. Därför behöver vi ditt samtycke för vissa behandlingar av dina personuppgifter. Kontakta oss eller logga in på Mina sidor för att se dina inställningar för samtycken. Om du inte är hallonkund och inte önskar bli kontaktad av hallon eller våra partners via telefon hänvisar vi dig till NIX. Observera att NIX-registret hanteras av en oberoende branschförening från vilket hallon fortlöpande hämtar uppgifter från. Du kan såklart alltid kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Mer information om vår personuppgiftshantering hittar du i vår Integritetspolicy.